NP-KISKUNSAG PORTAL - PORTÁL VAKOK ÉS GYENGÉNLÁTÓK SZÁMÁRA       english   deutsch   magyar   
 
ingyenes felolvasó program letöltése    Váltás a grafikus oldalra
 
Mórahalom - Csipak tanösvény, Csipak-semlyék

Csipak tanösvény – Csipak-semlyék, Mórahalom

GPS: 46° 11’ 15,732”; 19° 53’ 33,961”
WGS: 46,18770344; 19,89276704
 

 

A Duna-Tisza közének déli részén a semlyékek (szikesedő, vizenyős területek) még a múlt század elején is összefüggő láncolatot alkottak. A vízrendezés megváltoztatta a táj képét, a megmaradt semlyékek izolátumként őrzik a hajdan volt társulásokat, és ezek ma már ritkává vált védett növényfajait. Ilyen maradványrét a Csipak-semlyék is. Elsősorban növénytani értékei kiemelkedők. Jelentős számban fordul elő kornistárnics, mocsári kosbor, szibériai nőszirom vagy a fokozottan védett pókbangó is. A terület a közeli tavak költőmadarainak is fontos táplálkozóhelye.

CSIPAK TANÖSVÉNY

Hossza: 3 km
Típusa: tájékoztató táblás
Nyelve: magyar, angol, szerb
Látogatásra ajánlott időszak: márciustól októberig gyalogosan
Megközelítés: Parkolni a Zöld Közösségi Háznál lehet.
Ajánlott felszerelés:  vízálló lábbeli, távcső, szúnyogriasztó

Állomások:

1. állomás: Csipak-semlyék
2. állomás: Kékperjés láprét
3. állomás: Homoki sztyepprét
4. állomás: Pókok
5. állomás: Szikes rét
6. állomás: Szikfok és vakszik
7. állomás: Vályogvetés
8. állomás: Kétéltűek és hüllők
9. állomás: Parlag
 

TÚRAVEZETŐ

Ha Mórahalom központjából a kissori úton 2 km-t haladunk, balra fordulva közelíthetjük meg a területet. A tanösvény kiindulópontját tábla jelzi az út mentén. Innen további 1,5 km-t haladva találjuk a Zöld Közösségi Házat, ahol állandó kiállítás és szálláshely is rendelkezésre áll.

A tanösvény 1. állomása a semlyékek kialakulásáról, szerepéről és élőhelyeiről szól. Csipak-semlyéki körsétánkon minden állomásnál kis térkép igazít útba bennünket, amíg visszaérkezünk a kiindulópontra.

A térkép alapján jobbra indulhatunk el felfedezni a kékperjés láprét és a homoki sztyepprét állomásait. Néhány jellemző pókfaj megismeréséhez nyújt segítséget a 4. állomás.

Tovább haladva egy földutat keresztezünk, melyen jobbra indulva az 5. állomáshoz érkezünk. A következő állomás a vakszik keletkezését és élővilágát mutatja be.

A földutat elhagyva a szemközt húzódó csatorna irányában bukkanunk rá a 7. állomásra egy felhagyott vályogvető gödörnél. A gödör mögött a csatorna mentén forduljunk balra.

Rövid séta után megérkezünk a 8. állomáshoz, mely a Csipak kétéltű és hüllő fajait mutatja be.

A csatorna partját még a tanya előtt elhagyva bal kéz felé folytathatjuk a túrát vissza a köves út felé. A 9. állomást egy visszagyepesítés alatt álló felhagyott szántónál találjuk. A visszagyepesítés célja a természetes növénytársulás térnyerésének elősegítése.
 

TUDÁSPRÓBA


1. Karikázd be, milyen élőhely-típusok találhatók a Csipak-semlyéken!

  1. fenyőerdő homoki sztyepprét
  2. szikes rét erdős szavanna
  3. borókás homokbucka kékperjés rét

2. A 3. állomáson megismerhetted a homoki sztyepprét növényzetét. Válaszolj a kérdésekre a leírás alapján!

A, Melyik növényfaj fokozottan védett?
B, Milyen nőszirom fajok fordulnak elő?
C, Melyik növény nevében szerepel a „haj” szó?

3. Párosítsd a pókfajok nevét a rájuk jellemző tulajdonsággal!

A, DAJKAPÓK                                   1. A nőstény alapszíne fehér.
B, VIRÁGLAKÓ                                 2. Elülső középszemei nagyok, jól látnak
C, DARÁZSPÓK                                3. Marása nagyon fájdalmas.
D, ÍVES UGRÓPÓK                            4. Utóteste fekete-sárga csíkozású

4. Melyek azok a szikes élőhelyre jellemző növények, amelyek nevében szerepel a „szik” szó? Folytasd a növények nevével!

sziki c_______________
sziks________________
sziki sz______________
sziki s_______________
sziki s_______________


5. Milyen eszközöket látsz a képen, és mire használják ezeket?


6. Párosítsd a képeket a fajnevekkel!


vízisikló tarajos gőte mocsári teknős


7. Mi történik a réten most?

Azt mondod, semmi?
Helyezkedj el a fűben (vigyázva a növényekre) arra alkalmas helyen, és figyelj 1 percig néma csendben! Ne csak a szemed használd, fülelj, tapints, szagolj! Írd le, mi történt a réten!

8. Írd le azoknak a növényfajoknak a nevét, amelyet az állomások alapján felismertél a tanösvény bejárása alatt!