magyar english deutsch
Helyszín
Megye:
Település:
Időpont:
Időtartam:
Ingyenes:
Típus:
Kulcsszó:
A fenti szempontok közül legalább egy megadása kötelező.
Mit jelent a KNPI címere?

Az óvó emberi kézben levő tojás a természet törékenységét jelzi.
A "hímes tojáson" levő minta a kiskunsági homokbuckás tájat, az itt jellemző
borókát, és Petőfi Az Alföld c. verséből is ismert vörös vércsét ábrázolja.

Vagyonkezelési Koncepció

ITT

Áttekintő térkép

 
Az európai közösségi jelentõségû természetvédelmi rendeltetésû területekkel érintett földrészletekrõl
Natura 2000 helyrajzi számos lista településenként
A normaszöveg és e helyrajzi számos lista megtalálható ITT.
 
A térképi megjelenítés ITT érhető el.
Óra
 
Az óráról itt érdeklődhet.
 
Közadatkereső

Natura 2000 fenntartási tervek
 
» Környezeti nevelés » Naprózsa Erdei Iskola
Naprózsa Erdei Iskola
 
 

A Kiskunsági Nemzeti Park Naprózsa Erdei iskolája a nemzeti park Fülöpházi buckavidék nevű területén található. 

Minősített erdei iskola. Oktatási Minisztérium regisztrációs szám: DA000007

A Naprózsa Erdei Iskolában több évtizede folyó  magas szintű környezeti nevelési tevékenységet 2000-ben Enikő díjjal jutalmazta a Környezet- és Természetvédelmi Oktatóközpontok Szövetsége.

Az oktatóközpont címe: Fülöpháza, I. körzet 29.
Levelezési cím: Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság 6000 Kecskemét, Liszt F. u. 19.

Vezetője: Lendvai Mária Tel.: 76/482-611, fax: 76/481-074 mobil: 30/4884-568,

e-mail: lendvaim@knp.hu

Az oktatóközpont megközelítése:

Kecskeméttől menetrendszerű autóbusszal az 52-es úton (Dunaföldvár felé menő járatok) lehet eljutni a Lakos-tanyáig. Az épület a buszmegállóval szemben található.
Gépkocsival ugyanígy lehet megközelíteni. A 20. km-szelvényben álló épületet a Természetvédelmi oktatóközpont feliratú tábla is jelzi.
 

Naprózsa Erdei Iskola

GPS: 46° 52’ 6,737” 19° 25’ 33,075’

EOV: x 678856 y 169441

WGS: 46,86853796; 19,42585408


Elhelyezés:
A földszinten 2 db 6 ágyas (3 emeletes ágy), a tetőtérben 2 db 8 ágyas (2 emeletes 4 db 1 szintes ágy) és 1 db 2 személyes (1 szintes ágyak) szoba összesen 30 fő elhelyezését biztosítja.
Az előadó terem sötétíthető, 12 db kétszemélyes asztal székekkel, tábla, faliújság, vetítővászon, kézikönyvtár, TV és videomagnó a felszerelése.
A teakonyhában, mely csak tálalásra használható, mosogatóval, gáztűzhellyel, hűtőszekrénnyel, 30 főre tálaló edényekkel és evőeszközökkel felszerel.
A földszinten 1 tusoló, 1 WC és 1 kézmosó, a tetőtérben 2 mosdóban zuhanyozók, és 1 WC található. A pincében mini-labor, és ping-pong terem áll a gyerekek rendelkezésére.
 
Az oktatóközpontnak nagy bekerített kertje van, ahol kerti tó, gyógynövény-kert és rönkjátokok is vannak. Az épület melletti szabadtéri tanterem, a fák alatti padok, asztalok, füves játszótér és erdei tornapálya, és a Naprózsa tanösvény is gazdag programot biztosít.
 
 
Étkezés:
Az oktatóközpontba szállított éttermé ételeket a gyerekek ehlyben fogyasztahtják. Napi háromszori étkezés biztosított.

Javasolt felszerelés: 
A gyerekek háziorvosától egészségügyi igazolás, időjárásnak megfelelő öltözék, esőkabát, hosszúnadrág, zárt cipő, tisztasági csomag, a szervező tanár által kért szakmai felszerelés (füzet, írószer, távcső, nagyító, kézi- és határozókönyvek stb.), szabadtéri sporteszközök, stb.
 
 

 

Étkezés rendelhető:  

Vinó étterem, Izsák: Prikkel László 30/388-2460

Az ételeket a helyszínre szállítják!

 

PROGRAMOK az erdei iskolában

 

Az osztályok, csoportok részére a vezetővel való egyeztetés alapján igények és az életkor figyelembe vételével tetszés szerinti program összeállítható. Tanácsot adunk, ha valaki maga szeretné vezetni a programot. Ha a szervező kéri, a programunk egyes moduljait, vagy a szabadon választott 1 vagy több modulunkat beépítjük a „hozott” programjába. Kérésre a teljes programot biztosítjuk (programvezető, anyag, eszköz). Speciális igények esetén (pl. szakmai terepgyakorlat, speciális nevelési igényű csoport) egyedi, nem minősített programot is tudunk összeállítani. 

 

A programok keretjátéka:

 

 

A homoki gyepterületek védett éjszakai lepkéje a buckabagoly. A keretjátékot az adja, hogy a gyerekek megismerkednek „Buckabagollyal” (BB-vel, akinek kiléte az első feladatok megoldásakor derül csak ki, ezért a gyerekeknek előre nem mondjuk meg). BB éjszakai állat lévén éjszakai élményeiről beszámol, melyeket nem lát, de érzékel, és nem ért. Kérdéseket tesz fel, életkori sajátosságaiknak megfelelő feladatokat ad a gyerekeknek, amiket egy virágon hagy reggelre. Mi estére oda tesszük a választ, illetve az elkészített munkákat. Éjjel BB megnézi, kijavítja, értékeli. Az egész erdei iskolai program arról szól, hogy BB-nek a látó gyerekek bemutatják a terület természeti értékeit, az ott folyó gazdálkodást és a természetvédelmi munkákat, amit a nemzeti park és a különböző civil szervezetek végeznek.

1. Alsós program:          BB a barátom

 

 

Legfőbb nevelési célok:

 

  1. fenntarthatóságra nevelés
  2. önálló ismeretszerzés, életvitel gyakorlása
     
  3. szaktárgyi ismeretek gyarapítása
     
  4. képességfejlesztés
     
  5. kultúrált, fejlesztésorientált csoportmunka elsajátítása (azt értékeljük, hogy az adott feladatot legnehezebben megoldóra bízzák-e a munka elvégzését, és hogyan segítenek neki – nem a felmutatott eredmény, hanem az egyén fejlődése a cél)

 Moduljai:

  1.  Barátkozás Buckabagollyal (BB) – 3 foglalkozás
     
  2.  BB otthona – 3 foglalkozás
     
  3.  BB szomszédjai – 4 foglalkozás
     
  4.  BB és az emberek – 3 foglalkozás

 

 2. Felsős program: BB birodalma

Moduljai:

 

 

  1. Modul: Barátkozás BB-VEL – 3 foglalkozás
     
  2. BB otthona – 3 foglalkozás
     
  3. BB picinyei – 3 foglalkozás
     
  4. BB szomszédjai – 4 foglalkozás
     
  5. BB és az emberek – 4 foglalkozás
     
  6. BB jövője - 3 foglalkozás
     
  7. BB parti – 3 foglalkozás

  

Legfőbb nevelési célok:

 

  1. fenntarthatóságra nevelés
     
  2. önálló ismeretszerzés különböző formáinak gyakorlása
     
  3. együttműködés az ismeretszerzés, közös szabadidős tevékenység (játék, sport) során (nem eredmény, hanem fejlődés centrikus értékelés)
     
  4. szaktárgyi ismeretek gyarapítása
     
  5. képességfejlesztés

 Mivel a városi szórakozási lehetőségek itt nincsenek (kulturális vagy sportlétesítmény, tv, számítógép, helyi tömegközlekedés stb.) a gyerekek egy számukra új, kezdetben üresnek és unalmasnak tűnő világban élnek, melyben fokozatosan fedezik fel egymást, magukat és a valóban „való világot”.

Nincs személyzet a szálláshelyen, aki a napi tennivalókat (takarítás, szemétkivitel, mosogatás stb.) elvégezné, ezt a gyerekeknek kell a beosztás szerint elvégezniük. Egymás munkáját meg kell becsülniük, hogy az övékét is megbecsüljék, vigyázzanak rá. Számos munkát közösen, vagy összehangolva kell végezniük, ami alkalmazkodást igényel.

 

 

3. Szabadon választható modulok:

 

Alsós modul:

  1. Természetvédelmi akadályverseny: a szálláshely körüli területen elhelyezett állomásokon levő feladatokat csoportosan, menetlevél felhasználásával oldják meg.

 

Felsős modulok:

 

  1. Gyógyító növények: séta a környéken – gyógynövénykert – önálló ismeretszerzés – csoportos bemutató a felhasználásokról (körömvirág krém készítése, teafőzés, álompárna, stb.)
     
  2. A tó titka: szikes tó felkeresése (kiszáradt tómeder) – kerti szikes tó vizsgálata (abiotikus tényezők, botanikai vizsgálatok, a BISEL-módszer megismerése, alkalmazási lehetősége)
     
  3. Laborgyakorlatok: élettelen és élő környezetünk vizsgálata laboratóriumi módszerekkel (moha és zuzmó vízmegkötő képessége, a homok mikroszkópos és kémiai vizsgálata, stb.
     
  4. Bagolyköpet vizsgálatok: egyszerű határozókkal a csontok felismerése, és a koponyák azonosítása állatcsoportokra (egér, pocok, cickány, madár, egyéb)
     
  5. Madárvédelem: madármegfigyelés leskunyhóból, madárgyűrűzés eszközei, célja (nem fogunk madarat), madáretető készítése
     
  6. A tanya: a tanya épületeinek és építőanyagainak megismerése, régi használati eszközök, agyagozás (tál készítése)
     
  7. Gazdálkodás a tanyán: a hátságon élő állatok, növények megismerése, részletesebben a rozs, szalmamunkák készítése (gyűrű, esetleg karkötő, búzakörte fonása)
     
  8. Az én fám: a kiskunság fáinak megismerése, csoportonként 1 fásszárú faj feldolgozása

 

 

 

 
   
 
2017. 01. 12. Oldal nyomtatása
©2005 A KvVM
Természetvédelmi Hivatala
neosoft&design